Langven.com Forum

Giúp đỡ - Lục lọi - Dân l ng - Lịch
Full Version: Will There Be A Fields Medal For Vietnam ?
Quán nước đầu làng Ven > Sáng Tác - Thảo Luận - Phổ biến kiến thức > Khoa Học Kỹ Thuật - Computer & Internet
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
lhxung
Lieu chung ta co the hy vong vao 1 giai thuong Fields (giai thuong danh gia nhat trong gioi Toan hoc) cho Viet nam khong. Con 6 nam nua de trong doi.

2004 Clay Research Awards Announced
November 5, 2004

CAMBRIDGE, MA - The Clay Mathematics Institute (CMI) announced the 2004 Clay Research Awards at its Annual Meeting held on Friday, November 5 at Harvard University. The awards, which recognize significant recent research breakthroughs in mathematics, were presented to Ben Green of Trinity College, Cambridge, and to Gérard Laumon and Bao-Châu Ngô, both of the Université de Paris-Sud and the CNRS (Centre Nationale de Recherche Scientifique).

Ben Green was recognized for his joint work with Terry Tao on arithmetic progressions of prime numbers. These are equally spaced sequences of primes such as 31, 37, 43 or 13, 43, 73, 103. Results in the area go back to the work of Lagrange and Waring in the 1770's. A major breakthrough came in 1939 when the Dutch mathematician Johannes van der Corput showed that there are an infinite number of three-term arithmetic progressions of primes. Green and Tao showed that for any n, there are infinitely many n-term progressions of primes. Their proof, which relies on results of Szemerédi (1975) and Goldston and Yldirim (2003), uses ideas from combinatorics, ergodic theory, and the theory of pseudorandom numbers. The Green-Tao result is a major advance in our understanding of the primes.

Laumon and Ngô were recognized for their proof of the Fundamental Lemma for unitary groups. The lemma is a conjectured identity between orbital integrals for two groups, e.g., the unitary groups U(n) and U(p)xU(q), where p+q = n. Combined with the Arthur-Selberg trace formula, it enables one to prove relations between automorphic forms on different groups and is a key step towards proving links between certain automorphic forms and Galois representations. This is one of the aims of the Langlands program, which seeks a far-reaching unification of ideas in number theory and representation theory. The result of Laumon and Ngô uses the equivariant cohomology approach introduced by Goresky, Kottwitz, and MacPherson, who proved the lemma in the split and equal valuation case. The proof for the unitary case, which is significant for applications, requires many new ideas, including Laumon's deformation strategy and Ngô's purity result which is based on a geometric interpretation of the endoscopy theory of Langlands and Kottwitz in terms of the Hitchin fibration.

Ben Green was named a Clay Research Fellow for a term of two years. Laumon and Ngô were named Clay Research Scholars for a period of one year. All received a bronze replica of the CMI icon by sculptor Helaman Ferguson. Former recipients of the Clay Research Award are: Andrew Wiles, Laurent Lafforgue, Alain Connes, Stanislav Smirnov, Edward Witten, Oded Schramm, Manindra Agrawal, Richard Hamilton, and Terence Tao.

Ben Green was born in 1977 in Bristol, England. He was educated at Trinity College, Cambridge first as an undergraduate and later as a research student of Fields Medalist Tim Gowers. Since 2001 he has been a Fellow of Trinity College, and in that time he has visited Princeton, the Rényi Institute in Budapest and the University of British Columbia, Vancouver, for extended periods. In January 2005 he will take up a Chair in Pure Mathematics at the University of Bristol.

Gérard Laumon, born in Lyon in 1952, received his Thèse d'État from the Université de Paris-Sud, Orsay, in 1983 under the direction of Luc Illusie, his Directeur de Recherche. In 1987 Laumon was awarded the Silver Medal of CNRS. In 1992 he was awarded the E. Dechelle Prize of the French Academy of Sciences.

Bao-Châu Ngô, born in 1972 in Hanoi, Vietnam, received his Ph.D. at the Universit&ecute; de Paris-Sud, Orsay, in 1997 under the direction of professor Gérard Laumon. He has held visiting positions at the Max Planck Institute in Bonn, the universities of Toronto, Sydney, and Chicago, and the Institut des Hautes Études Scientifiques (IHES). He has held a CNRS position at the Université de Paris 13 since 1998, and he assumed a professorship at the Université de Paris-Sud in the fall of 2004.
yuyu
Một cách tình cờ, tôi và Ngô Bảo Châu cùng học một thầy dạy tiếng Pháp tại Hà Nội, trước lúc sang Pháp. Châu sang trước tôi vài tháng và sau này tôi có lại gặp cậu ta vài lần tại CROUSS Paris. Cũng có một lần, thời còn hàn vi, tôi "tiếp quản" căn phòng nhỏ dành cho sinh viên thuê ( vốn xưa chỉ dành cho người hầu gọi là chambre de service ) mà cậu ta vừa rời đi... Công nhận Châu rất thông minh. Thầy kể lúc đến học tiếng Pháp, cậu này không biết nửa chữ, vậy mà tiến bộ rất nhanh, chỉ 6 tháng sau đã có thể giao tiếp tốt như người đã học 2, 3 năm....Tuy nhiên về khả năng toán học thì tôi không biết cậu ta thế nào vì 2 người học 2 nghành hoàn toàn khác nhau, chỉ quen nhau vì cùng được học bổng của chính phủ Pháp do CROUSS quản lý . Cũng hy vọng nếu Châu giành được giải Fields trong 6 năm nữa, vì giải này chỉ dành cho các nhà toán học trẻ, tuổi dưới 40.
Mr. Smith
Thế bác nào có biết cái giải thưởng Clay Research gì ở trên có phải là có tên tuổi không?
lhxung
QUOTE(Matrix @ Nov 8 2004, 08:03 PM)
Thế bác nào có biết cái giải thưởng Clay Research gì ở trên có phải là có tên tuổi không?

The ra bac khong biet gi ve cai vien Clay nay a. Vien nay cuoi nam 1999 hay dau nam 2000 da dua ra 7 bai toan cua thien nien ky voi tri gia moi giai $1,000,000 . Mot trong nhung bai toan do chinh la bai toan ma NBC dang lao vao lam, va ket qua cua NBC va ong thay duoc coi la mot breakthrough trong bai toan do.

Tu truoc toi nay da co tat ca 11 nguoi duoc Reasearch Awards cua vien Clay nay thi co 3 nguoi duoc giai Fileds, 1 nguoi la A. Wiles giai bai toan Fermat
M
Hôm nay tớ đựơc tin từ một bác VN đang làm Ph.D về Hóa học ở đây rằng anh Ngô Bảo Châu đựơc giải Tóan 1 triệu USD nên vội chạy vào Clay đọc xem có phải anh ấy mới ra đựơc cái gì không. Hóa ra là hai thầy trò anh Châu đến Clay giảng về công trình làm từ hơn nửa năm trước rồi có liên quan đến Langlands Program chứ không phải là đã giải đựơc 1 trong 7 bài tóan của Clay để được 1 triệu USD.
Nói chung không nên chắc chắn vào việc anh Châu sẽ được Fields. Vì hiện nay cho tới 6 năm nữa chỉ còn 2 đợt trao giải Fields là 2006 và 2010. Tức là tối đa chỉ có 8 người sẽ được nhận giải (mỗi lần chỉ trao cho tối đa 4 người) mà danh sách các cao thủ đang chờ đến lượt đựơc Fields khá dài. Tuy nhiên giá trị tiền giải Fields chỉ khỏang 50.000 USD, rất nhỏ so với 1 triệu USD. Nên khả năng anh Châu đựơc 1 triệu coi như không có, trừ khi trong tương lai anh Châu giải đựơc hòan tất 1 trong 7 bài tóan viện Clay trao. Việc này rất rất khó có thể sảy ra.
Mr. Smith
Giá trị giải Fields tuy nhỏ nhưng cái chính là ý nghĩa của nó (như là một giải Nobel về toán học). Nói chung bác Châu thế là giỏi rồi, hôm nay còn được biết thêm là tuy bác ấy mới 32 tuổi nhưng đã có được 3 cháu bé, càng thấy phục bác nhiều tài. Chỉ thương một nỗi lại là 3 con vịt giời, thành ra là tớ lại vừa phục lại vừa thương. dry1.gif
Đạt Ma tổ sư
Giá mà hai cháu đầu có cháu trai thì đã không đến ba cháu. Tôi cá là bác sẽ có cháu thứ tư, nhất là khi được 1 triệu đô thì đầy tiền nuôi con, cứ đẻ thoải mái!
M
Anh Châu mà đựơc Fields, thì cả nước VN phải bắn pháo hoa ăn mừng 3 ngày vì ý nghĩa "đầu óc" của nó. Nước mình đang rất cần một sự khẳng định về mặt trí tuệ để củng cố niềm tin cho thanh niên, mà việc này tốt nhất là thông qua một giải Fields hay Nobel về Vật Lý.
Chuyện bên lề: hồi anh Châu sang đây chơi cách đây 3 năm, anh ấy ở nhà chị Vân Anh (anh Châu là bạn thân của chị Vân Anh- cháu nội ông Chu Văn Tấn, chị Vân Anh học bên Đức này và em có quen) rồi tâm sự với chị ấy là :"Tớ thấy cuộc sống của tớ chán lắm. Ngòai tóan ra tớ chẳng biết một cái gì cả."
yuyu
QUOTE(M @ Nov 10 2004, 02:19 PM)
Anh Châu mà đựơc Fields, thì cả nước VN phải bắn pháo hoa ăn mừng 3 ngày vì ý nghĩa "đầu óc" của nó. Nước mình đang rất cần một sự khẳng định về mặt trí tuệ để củng cố niềm tin cho thanh niên, mà việc này tốt nhất là thông qua một giải Fields hay Nobel về Vật Lý.
Chuyện bên lề: hồi anh Châu sang đây chơi cách đây 3 năm, anh ấy ở nhà chị Vân Anh (anh Châu là bạn thân của chị Vân Anh- cháu nội ông Chu Văn Tấn, chị Vân Anh học bên Đức này và em có quen) rồi tâm sự với chị ấy là :"Tớ thấy cuộc sống của tớ chán lắm. Ngòai tóan ra tớ chẳng biết một cái gì cả."

Theo anh, nếu điều này xảy ra chưa chắc đã được ăn mừng. Bởi lẽ càng làm rùm beng càng nổi lên một vấn nạn : Nhân Tài Bỏ Nước Ra Đi nhiều quá, nếu không muốn nói là Hầu Hết !
Kể từ sau những vụ Nguyễn Mạnh Tường, Trần Đức Thảo ....Trí Thức Việt Nam, Nhân tài Việt Nam đều chọn con đường của Hoàng Xuân Hãn ....
Hoang Yen
QUOTE(M @ Nov 10 2004, 08:19 PM)
anh ấy ở nhà chị Vân Anh (anh Châu là bạn thân của chị Vân Anh- cháu nội ông Chu Văn Tấn, chị Vân Anh học bên Đức này và em có quen)

Hỏi M tẹo: có phải Vân Anh nhà có hai chị em gái, bố tên là Thành, mẹ là Vân, hồi nhỏ nhà ở Thái nguyên sau đó chuyển về Hà nội không?
M
Tiểu sử lai lịch nhà chị Vân Anh em không biết gì nhiều hơn chuyện chị ấy là cháu nội ông Tấn. Một thông tin nữa là nhà chị ấy có 3 chị em gái chứ không phải 2. Chị cả học ở Anh đã về. Chị Vân Anh cũng đã từ Đức về VN. Cô em út trước cũng có sang đây chơi học ở Mỹ sau đó hình như sang TBN còn giờ thì em chịu.
-------

Việc nhân tài bỏ đi .v.v. không quan trọng. Mấy giải Nobel Vật lý với Fields của Tàu cũng là do những bác gốc Tàu ở Mỹ đọat được chứ không có bác Tàu nội địa nào đựơc cả. Nhưng tình hình sẽ thay đổi ở Tàu. Nước Nhật trước đây cũng vậy- mấy tay đựơc Nobel và Fields của Nhật ngày xưa cũng phải ở Mỹ mới được giải. Vài chục năm gần đây nước Nhật phát triển mạnh lên, vừa giờ cũng có bác Nhật sống ở Nhật đựơc Fields. Nói chung miễn là dòng máu VN có người giỏi tầm thế giới là điều đáng mừng rồi. Người ta có thói quen nhớ nguồn gốc của người thành công chứ không mấy khi nhớ đến nơi chốn họ thành công. Trường hợp các bác Do Thái rất điển hình.
lhxung
QUOTE(lhxung @ Nov 9 2004, 02:42 AM)
Lieu chung ta co the hy vong vao 1 giai thuong Fields (giai thuong danh gia nhat trong gioi Toan hoc) cho Viet nam khong. Con 6 nam nua de trong doi.

2004 Clay Research Awards Announced
November 5, 2004

CAMBRIDGE, MA - The Clay Mathematics Institute (CMI) announced the 2004 Clay Research Awards at its Annual Meeting held on Friday, November 5 at Harvard University. The awards, which recognize significant recent research breakthroughs in mathematics, were presented to Ben Green of Trinity College, Cambridge, and to Gérard Laumon and Bao-Châu Ngô, both of the Université de Paris-Sud and the CNRS (Centre Nationale de Recherche Scientifique).

Ben Green was recognized for his joint work with Terry Tao on arithmetic progressions of prime numbers. These are equally spaced sequences of primes such as 31, 37, 43 or 13, 43, 73, 103. Results in the area go back to the work of Lagrange and Waring in the 1770's. A major breakthrough came in 1939 when the Dutch mathematician Johannes van der Corput showed that there are an infinite number of three-term arithmetic progressions of primes. Green and Tao showed that for any n, there are infinitely many n-term progressions of primes. Their proof, which relies on results of Szemerédi (1975) and Goldston and Yldirim (2003), uses ideas from combinatorics, ergodic theory, and the theory of pseudorandom numbers. The Green-Tao result is a major advance in our understanding of the primes.

Laumon and Ngô were recognized for their proof of the Fundamental Lemma for unitary groups. The lemma is a conjectured identity between orbital integrals for two groups, e.g., the unitary groups U(n) and U(p)xU(q), where p+q = n. Combined with the Arthur-Selberg trace formula, it enables one to prove relations between automorphic forms on different groups and is a key step towards proving links between certain automorphic forms and Galois representations. This is one of the aims of the Langlands program, which seeks a far-reaching unification of ideas in number theory and representation theory. The result of Laumon and Ngô uses the equivariant cohomology approach introduced by Goresky, Kottwitz, and MacPherson, who proved the lemma in the split and equal valuation case. The proof for the unitary case, which is significant for applications, requires many new ideas, including Laumon's deformation strategy and Ngô's purity result which is based on a geometric interpretation of the endoscopy theory of Langlands and Kottwitz in terms of the Hitchin fibration.

Ben Green was named a Clay Research Fellow for a term of two years. Laumon and Ngô were named Clay Research Scholars for a period of one year. All received a bronze replica of the CMI icon by sculptor Helaman Ferguson. Former recipients of the Clay Research Award are: Andrew Wiles, Laurent Lafforgue, Alain Connes, Stanislav Smirnov, Edward Witten, Oded Schramm, Manindra Agrawal, Richard Hamilton, and Terence Tao.

Ben Green was born in 1977 in Bristol, England. He was educated at Trinity College, Cambridge first as an undergraduate and later as a research student of Fields Medalist Tim Gowers. Since 2001 he has been a Fellow of Trinity College, and in that time he has visited Princeton, the Rényi Institute in Budapest and the University of British Columbia, Vancouver, for extended periods. In January 2005 he will take up a Chair in Pure Mathematics at the University of Bristol.

Gérard Laumon, born in Lyon in 1952, received his Thèse d'État from the Université de Paris-Sud, Orsay, in 1983 under the direction of Luc Illusie, his Directeur de Recherche. In 1987 Laumon was awarded the Silver Medal of CNRS. In 1992 he was awarded the E. Dechelle Prize of the French Academy of Sciences.

Bao-Châu Ngô, born in 1972 in Hanoi, Vietnam, received his Ph.D. at the Universit&ecute; de Paris-Sud, Orsay, in 1997 under the direction of professor Gérard Laumon. He has held visiting positions at the Max Planck Institute in Bonn, the universities of Toronto, Sydney, and Chicago, and the Institut des Hautes Études Scientifiques (IHES). He has held a CNRS position at the Université de Paris 13 since 1998, and he assumed a professorship at the Université de Paris-Sud in the fall of 2004.
*


Có lẽ tới 99.9% là phán đoán của mình sẽ trở thành hiện thực. Chỉ còn phải chờ 4 ngày nữa thôi.
root
QUOTE(lhxung @ Aug 15 2010, 09:58 PM)

Có lẽ tới 99.9% là phán đoán của mình sẽ trở thành hiện thực. Chỉ còn phải chờ 4 ngày nữa thôi.
*



Nói trước bước không qua laugh1.gif

http://vietnamnet.vn/giaoduc/201008/Cu-dan...-Fields-929179/
lhxung
QUOTE(root @ Aug 16 2010, 09:14 AM)
QUOTE(lhxung @ Aug 15 2010, 09:58 PM)

Có lẽ tới 99.9% là phán đoán của mình sẽ trở thành hiện thực. Chỉ còn phải chờ 4 ngày nữa thôi.
*



Nói trước bước không qua laugh1.gif

http://vietnamnet.vn/giaoduc/201008/Cu-dan...-Fields-929179/
*



Let's wait and see.
em Ex
NBC nhìn trẻ quá đi mất, cứ như khỏang ngoài 20 một chút. Làm khoa học thuần túy có khác, đầu óc trong sáng chứ không có xôi thịt như mình nên trông cứ gọi là trẻ trung ngời ngời.
grass
Anh Châu thế là đã nhận giải w00t.gif
Malchik
Cái bọn vietnamnet càng ngày càng lá cải, mịe đi phỏng vấn cả bà bán nước trước cửa nhà anh Châu. Hết trò.

Mà vợ anh Châu này đâu ko thấy ra mặt nhỉ, toàn thấy kể chuyện mẹ với con gái.
em Ex
Quả này là đỉnh cao của mấy ngàn năm văn hiến rồi laugh1.gif , thôi để bà con sướng tí, mấy hôm nữa lại quay lại với thực tại kẹt xe đường ngập mất điện ấy mà.
À, em mới vào VNN mới thấy quả nhiên là chúng ta tự hào cũng rầm rộ thật, thế quái nào mà lại có cả "SV các trường ào ạt ăn mừng chiến thắng của NBC" ohmygod.gif . Không ngờ toán lý thuyết cũng góp phần tăng doanh thu quán nhậu!
Em cũng ăn mừng, em nghỉ làm 2 ngày đi chơi , ta da!
em Ex
NBC có quả bố mẹ và vợ cũng vĩ đại đấy, thật, hậu phương phải thế mới sinh ra được vĩ nhân chứ ai như mình suốt ngày tiền tiền, thảo nào...
Minh Tí
Quả là đáng tự hào. Mấy hôm nay trông chờ tin nhận giải chính thức. Tí nữa phải khoe ầm lên cho bọn đồng nghiệp mới được.

Mình được cái có lựa chọn. Tin Úc bắt được ma túy số lượng kỉ lục lịch sử do dân VN buôn thì tất nhiên là giấu nhẹm rồi.
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Quán nước đầu làng Ven > Sáng Tác - Thảo Luận - Phổ biến kiến thức > Khoa Học Kỹ Thuật - Computer & Internet
Bạn đang xem phiên bản gọn nhẹ của diễn đ n dưới dạng text, để xem các b i viết với đầy đủ mầu sắc v hình ảnh hãy nhấn v o đây !
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.